lördag 19 september 2009

Att bo vid en marknad är fantastiskt.

1 medelstor kålrot
3 groteskt stora morötter
1 liten och fast aubergine
1 squash
1 rödmelerad paprika
5 tomater
1 påse med 8 vitlökar

50 spänn. Sedan hade jag råd att käka en falafel, perfekt på lördagsförmiddagen.

Jag känner mig alltid lite skyldig när jag handlar där. Allt är otroligt icke-ekologiskt och GMO lär ju vara del av förklaringen på de där morötterna i alla fall. Nej, kanske inte... jo. Förmodligen. Samtidigt är det ganska mycket dyrare att leva i Göteborg än det var i Lund. Jag är fortfarande mycket noga med att gryn, pasta, linser och bönor och inte minst mejeriprodukter är ekologiska.

Hur tänker du om att handla ekologiskt?

Vad ska jag laga?

2 kommentarer:

  1. Å andra sidan kan det ju vara bra att stödja en liten handlare (handlaren får också vara lång eller bred) i Gbg än ICA eller Konsums ekologiska sortiment.

    Jag är inte så noggrann med ekologisk mjölk numer, eftersom jag har hört att de som har ekologisk mjölkproduktion inte har råd att betala mediciner (t ex antibiotika) till korna om de blir sjuka; det blir för dyrt helt enkelt. Så dessa kor ska enligt "insider-källor" - läs mjölkbonde - lida mer än andra kor. Jag köper hellre vanlig mjölk från Skånemejerier än ekologisk mjölk som åkt från Uppland.

    SvaraRadera
  2. Det där med antibiotika... min etiklärare (som är djuretiker) sade ganska klokt, att man ju bör beakta att det finns dåliga djurhållare både bland de ekologiska och övriga.

    SvaraRadera