måndag 14 september 2009

En vecka på vitkål

5 kronor per kilo. Så mycket kostar vitkål på Moussas Orientlivs. Så nu är det stora jobbet att göra av med hela huvudet.

Äckligt:
Sallad på vitkål, koriander, fetaost, tahini, rödvinsvinäger, olja, tomat. Blev bättre när jag kom på att jag glömt buljongpulvret.

Gott:
Att steka vitkålen och sen ha på roliga saker. Koriander är ju grejen ett tag, stek vitkål och lök, krydda sen och ha på lite vatten och hackad koriander. Eventuellt en tomat eller lite paprika.
Olika kryddningar, ex:
  • senapsfrö, fänkål, lagerblad och curry (indisk förlaga)
  • kanel, paprikapulver, lite ingefära, vitlök, lagerblad och kryddnejlikor (nordafrikanskt inspirerat, var tanken, jag rörde ner couscous och det blev hur gott som helst)
Vad brukar du göra av vitkål?

6 kommentarer:

  1. Vilken kalasbra blogg Marta!

    SvaraRadera
  2. Jag lagade en kålgryta enligt ett medeltidsrecept till 30 pers en gång. Buljong, kryddor, linser och lök var typ grundstommen. Helt okej faktiskt.

    SvaraRadera
  3. Så himla kul att ni är här!
    Matilda, det låter ju jättegott. Hade man linser på medeltiden? Lök och vitkål ihop gillar jag. Fick tips om mungbönor också, det kan jag tänka mig är en höjdare ihop.

    SvaraRadera
  4. Linser kommer från mellanöstern och är bekant från Bibeln, så det vore märkligt om det icke funnits på medeltiden.

    Annat är det med pantofflor (potatis för icke skånsk-behärskande).

    SvaraRadera
  5. Jag tror att jag mest funderade över om linser fanns tillgängligt i Sverige under medeltiden. Men det är väl möjligt.

    SvaraRadera