tisdag 15 september 2009

Frukost, vadfalls?

Jag suger på att äta frukost.

Detta är inte en receptblogg, om ni trodde det. Jag har en passion för mat och kommer berätta för er alla roliga ingredienser och kryddor jag använder, absolut, men det kommer lika mycket att handla om förhållandet till mat. Detta förhållande präglas mycket, för min del, av lathet (ni som läser Dada Mzungu vet att jag skrivit om detta ett par gånger).

Det svåraste för en lat är att få i sig frukost. Bröd, mjölk, ägg, pålägg etc tar slut så fort. Jag har nästan börjat reducera mitt ätande till två mål om dagen. Brunch och kvällsmat. Sådan mat kan jag nämligen anrätta långt efter att mitt kylskåp börjat tömmas på innehåll genom den fantastiska uppfinningen torrvaror samt annat i skafferiet förvarat. Väldigt mycket går att slänga ihop om man har lite linser, mjöl, gryn, kanske en burk tomater... Ja, förutsatt att kryddhyllan är välsorterad, vill säga. Varför tar spiskummin alltid slut så fort hos mig?

Detta funkar bra i den trygga studenttillvaro där jag faktiskt har möjlighet att laga mig något vid elva-tiden. Alla dagar är dock inte sådana, ens i mitt liv. Därför ska dagens införskaffande heta havregryn. Ett par andra saker, som sojagrädde, fler linser och fler gryn, ska också stå på inköpslistan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar