fredag 2 oktober 2009

Fredsam mat och veckans hits.

Long time no see.

Veckans grejor:

  • Potatismos. Det är ju hur gott som helst och går väldigt fort att göra - från grunden såklart. Mumselimums. Har man inte mjölk hemma kan man ju alltid ha sojagrädde. Jag har köpt hem massa sådan, de oöppnade paketen håller ju hur länge som helst.
  • Inlagd vitlök. Om jag förstod Jonathans recept rätt så var det vitlöksklyftor med kryddor i olja tills de börjar få lite färg, då i med en del vatten, koka en stund tills man tror att de är lagom mjuka, hälla detta i burk och hälla på vinäger och/eller ättikssprit. Mums.
  • Parmesan. Så sjukt gott! Nej, jag kommer aldrig kunna bli vegan helt. Däremot kan man äta betydligt minde mjölk och ägg. Det hoppas jag på.



Jobbigt med det där med allergi! Tänker framför allt på baljväxtallergiker och glutenallergiker. De gör liksom att man inte kan laga mat åt alla! Ack ack. Fast helt hopplöst ska det inte vara... Quinoa borde gå till alla, för att täcka även proteinbehovet såväl som kolhydratskvoten (det är väl glutenfritt?). Quinoa med broccoli ska ju vara en fullvärdig måltid har jag hört. Fredsam mat, alltså. Alla inkluderade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar