lördag 17 oktober 2009

Studentkostens no1

När det kommer till studentmat så finns det såklart en rätt som måste nämnas: Snabbnudlarna.

Jag köpte häromdagen 6 paket för 15 spänn. Det är lite svårt att bli mätt på bara nudlar men det är så löjligt lättlagat att man liksom inte kan låta bli... Det går dessutom att fixa till dem lite, om man har tålamod och möjlighet. Använd kryddpåsen ihop med lite andra kryddor (detta var en currypåse, den fick sällskap av curry, lagerblad och kryddnejlika), stek lök och vitlök och ha på sojagrädde. Mumselimums. Jag skulle kunna tänka mig att sojafärs av blötläggnings-typ skulle kunna vara väldigt gott i också. Sån hade jag dock inte hemma. Igår gjorde jag en annan grej med mina nudlar; lyxade och stekte quornfilleter, hade på sojagrädde och parmesanost och åt ihop med avrunna nudlar utan kryddpåse.

Imorgon ska jag köpa grönsaker. Tomatsäsongen borde ju ta slut snart, tänker jag. Blir kanske ett par stycken, men inte så många. Morot, kålrot och potatis känns mer givet. Vitkål? Ja, kanske. Om den ser bra ut. Squash känns också som en grej. Borde inhandla nytt ris snart också, förvisso borde jag inte äta så mycket ris men min periodvisa brist på energi för att gå och handla gör att jag är mycket tacksam för risets existens.

2 kommentarer:

  1. Nudlar med soltorkade tomater och gröna ärtor, lite soja och några droppar rostad sesamolja mm (Ätes med pinnar!) Fast vi brukar köra med vanliga glasnudlar och ekologisk buljong och hacka ned lite grönsaker. Miso och tofu gör det till en måltid på riktigt.

    SvaraRadera
  2. Mums, vad gott. Soja ska jag skaffa hem någon gång. Jag kom dock på att jag ju har en flaska thaichilisås i mitt kylskåp. Det var gott till dagens nudelförsök :)

    SvaraRadera