söndag 25 oktober 2009

Tofu?

Jag har under veckan ätit ganska varierad mat, allt från bakad potatis till en sjukt ambitiös thaigryta. Attans vad mäktig den var, med både olja, en hel burk kokosmjölk och lite sojagrädde. Men alltså, tofu...

Nu använde jag Alpros tofu och den är ju ganska snäll och håller ihop och så. Fast inte riktigt. Inte så mycket som jag vill. Jag antar att det har att göra med hur bra man är på att ge den stekyta men när jag stekte min tofu höll annat (kryddor och lök och sånt) på att fastna i botten. Man kanske ska börja med tofun? Kan vara en idé. Maten var extremt god, i alla fall, den lagades vid tretiden och jag var mätt till långt in på natten, när avslutade dagen med att koka lite lite pasta åt mig.

Någon som har bra tofutips? Jag tål inte smaken av otillagad tofu, det är något jag kan säga direkt. Det där som serveras på ett snabbmatsställe på Stockholms central var därför en stor besvikelse... de kunde väl ha gjort någonting med tofun?

1 kommentar:

  1. Tofu kan vara lite knepigt... ett sätt är att steka den i förväg. Ett annat knep är att marinera den! För asiatisk mat rekommenderar jag rikligt med soja, salt, peppar, kanske chili och lite vinäger. När grytan nästan är färdig är det bara att ösa ner tofun, gärna med det som är kvar av marinaden.

    En annan favorit när det kommer till tofu och asiatisk mat är den förfriterade tofun (appropå fet mat...) som brukar finnas att köpa på asienbutiker, oftast i små fyrkanter eller trianglar. Behöver också bara gå med en stund för värmen. Tyvärr är sånt här sällan ekologiskt, men däremot brukar det vara väldigt billigt!

    Och slutligen, det här med att tofun faller i sär, det gör den nästan bara om man låter den gå med för länge, framför allt under hård stekning.

    Lycka till :)

    SvaraRadera