torsdag 12 november 2009

Imponerande indiskt

Jag lagade indiskt igår, för att jag själv var sugen på det, men jag hade en indisk soffsurfare. Det roliga var att han var mycket nöjd med maten och tyckte att jag hade lagat den på väldigt indiskt vis. Ja, man har väl en missionärsungemamma, tänkte jag, men berömmet var trots det lite oväntat. Så jag tänkte tala om vad jag lagade:

  • Basmatiris kokt med lagerblad och kryddnejlika (detta åt han inte av, men han påpekade att jag hade lagat riset på ett indiskt vis).
  • Strimlad vitkål och skivade morötter stekta med senapsfrön och fänkål, sen kokta med curry och lite vatten.
  • Dal på mammas sätt (inte så "liquid" som han var van vid, nåväl): Sönderkokta röda linser, mycket olja i vilken chili, massa vitlök, spiskummin, ingefära och aningen bako var stekt. När linserna är kokta rör man i oljan och kryddorna, då blir röran slät - i det här fallet nästan gröt-tjock, det gillar jag! Slutligen hade jag i lite tomatklyftor som bara fick bli lite mjuka i eftervärmen, så blev det saftigt och gott.
Enkelt! När jag sade att jag hade J:s inlagda vitlök påstod han att jag aldrig skulle bli av med honom, så lyrisk var han. Dessutom råkade jag nämna att jag under min köttätande tid har kunnat laga Rogan Josh - det var också många pluspoäng. Jag tror att Rogan Josh skulle funka bra att göra på såna blötläggnings-sojafiléer... Får testa det någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar