måndag 7 december 2009

Linsbiffar

Eftersom jag inte lyckades få med mig linsbiffen som jag skulle lägga i kylen åt Lars så lovade jag att skriva upp receptet här. Bakgrunden är sådan att väldigt många av mina vänner pratade om att de hade gjort linsbiffar/bullar med havregryn och alla lät så nöjda att jag var övertygad om att det var idiotsäkert.

Jag kokade röda linser (ca: 3-4 dl) samt lite vitkål och en potatis skurna i bitar, i en kastrull tills linserna var nästan sönderkokta. Sen hällde jag av vattnet och mosade lite på potatisen. Man skulle också kunna koka den separat, eller ta en potatis från ett tidigare mål. Jag kan även tänka mig att det skulle bli bra med fler potatisar.

I en bunke lade jag torkade korianderblad (färsk hade såklart också gått utmärkt), rökt paprika-pulver (som finns på Curry House i Haga) och hackad lök och vitlök. Skulle jag ha gjort om den så skulle jag nog ha fräst löken lite grann innan. Sedan hade jag på linser, potatis och kål. Jag rev i en morot och en palsternacka och hade i lite av min tyska pulverbuljong som smakar ganska mycket selleri. Sedan hade jag i havregryn främst och lite maizena tills jag tyckte konsistensen var okej. Ha i havregryn lite i taget, de sväller ju så det kan vara svårt att veta. Jag tror att det gick åt ungefär lika mycket havregryn som linser denna gång.

Detta stekte jag sedan i margarin. Blev mycket gott, verkligen. Jag tror att detta recept kan varieras i oändlighet. Gröna eller kanske blandade linser, riva i andra rotfrukter, till exempel rödbeta, olika kryddning efter vad det ska ätas med eller ersätta...

Jag funderar på att utveckla detta inför julmaten... Rökt paprika och senap borde ju vara en höjdare, tänker jag. Kanske marinera potatis med kryddnejlika eller något dylikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar