fredag 19 februari 2010

Rått och gott

I dagarna har jag haft en soffsurfare här som, visade det sig, inte åt något tillagat, s k raw food, vilket gav mig anledning att försöka mig på att laga sådan mat.

Jag hade själv inte gett mig på att uteslutande äta sådan mat (förutom om jag behövde det av medicinska skäl) eftersom jag har så pass mycket allergi mot frukt och nötter som är huvuddelar i kosten. Men det var ändå fint hur man kunde ordna grejor utan att tillaga dem och det ska jag bära med mig. Hon åker imorgon så jag lagade en lite extrafestlig mat idag:

Jag marinerade champinjoner i hackad lök, vitlök, fänkål och chili,  oliv-och linfröolja, lite sojasås, lite citronarom. Detta stjälpte jag upp i mitten på en tallrik i små tartelletter. Sedan lade jag morotsstavar runt, mellan vilka jag lade avokado (en hel per skalle), solrosfrön och lite persilja. På detta strödde jag sedan lite vinägrett gjord på balsamvinäger, rinnig honung och salt. Lite lite kiwi hade jag på också, fast jag egentligen inte tål det. Fast detta var "guldkiwi" som hon hade med sig från tyskland, den gick faktiskt lite lättare.

Faktiskt inte illa alls. Och spännande med mat man aldrig prövat! Fast jag blir inte riktigt mätt. Man kanske vänjer sig. Eller äter mer än vad jag gjorde. Jag undrar om jag inte har ett libabröd kvar att värma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar