torsdag 4 februari 2010

Sojagranulat och adukibönor

Igår gjorde jag ett nytt försök med min sojagranulat - rostade småbitar av sojabönor som ska kunna användas som någon form av färs. Alla andra gånger jag har gjort det så har det blivit alldeles för hårt och ganska äckligt. Dock, igår gjorde jag på ett sätt som faktiskt blev ganska bra. Jag lade granulatet och hackad vitlök i en stekpanna och hade på vatten, buljongpulver, soja-sås och rökt paprika-pulver. Ganska mycket vatten, tror att det kan ha varit en fyra deciliter minst. Sedan fick det koka tills det kokade bort. Det tog sin lilla tid, men det lönade sig. Mot slutet hade jag i olja så att det blev någon form av stekning mot slutet. Då lade jag också i sönderskurna "hela skalade tomater", lite i taget så att det fick steka med. Sedan gjorde jag likadant med tomatjuicen som var kvar. Därefter hällde jag lite vatten i konservburken, sköljde runt och hällde det i stekpannan. Sen fick såsen koka medan jag kokade pasta. Kryddningen blev en riktig svennevariant med bara oregano och basilika. Det blev faktiskt inte dumt alls och granulatet var nästan så mjukt som man kunde önska. Inte mitt favoritprotein kanske men helt klart en bra sak att göra sås på. Variation är ju aldrig fel.


Jag har också kokat adukibönor. De ska vara bra till att göra biffar på, tydligen. Jag får väl göra några såna då. Undrar om man kan göra det bra med havregryn också, det borde ju gå. Kanske får ha i några sönderkokta röda linser i smeten också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar