torsdag 11 februari 2010

Två sallader på bönor och potatis

Jag fick en flaska med linfröolja av min vän häromdagen och eftersom den inte får upphettas så har jag tänkt om lite i min matlagning - att laga både varm mat och sallad känns nämligen för närvarande lite overkill för en som äter ensam. Detta kommer naturligtvis snart att gå över, jag kommer återgå till grytorna och inta matskeden med omega 3-laddad olja lite sporadiskt. Nåväl, nu har jag vurm och därför har jag uppfunnit två varianter av vegansk potatissallad som jag tänker dela med mig av.

Variant 1)
3-4 medelstora potatisar, tärnade och kokta
2-3 dl bönor (i detta fallet aduki)
1 gul lök
1 msk balsamvinäger
3 msk sojagrädde
1 msk linfröolja

Variant 2)
2 medelstora potatisar, tärnade och kokta
2-3 dl bönor
1 msk linfröolja
1-2 msk olivolja
2 morötter, rivna

Variant 1) tror jag mår bra av att låta potatisen dra i balsamvinägern innan sojagrädden kommer på. 2) skulle det vara gott att ha solrosfrön i, tror jag. För båda gäller att potatisen med fördel får vara fast och inte sönderkokt. En fantastisk variant på sallad med sönderkokt potatis är med inlagda soltorkade tomater, fetaost, purjolök...

En annan sak jag skulle vilja flagga för här är klimatmedvetenheten. Rotfrukter är mycket bra på vinterhalvåret. Hellre det än sallader med kort hållbarhet som fraktas långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar